Ontmoeten, spontaan, met elkaar, dat doet de Vrije Camperaar!
Vrije Camperaars
Weekenden - Evenementen - Camperplaatsen - Informatie

Het gebeurt ons allemaal wel eens dat het aantal stroomaansluitingen vol zit. Doorlussen met universele 230v verdeeldozen en haspels is lang niet veilig genoeg. Schaf daarom een zogenaamde sociale stekker aan. Deze splitst 1 aansluiting in 2 of meer. Je kunt deze stekker kopen of zelf maken van een 1 CEE manlijke stekker en 2 CEE vrouwelijke stekkers. Je plaats hem of aan het begin bij de aansluiting in de paal of direct aan de camper. Bij de laatste mogelijkheid heb je meer controle over het behouden van zo'n stekker. 

In een dieseltank ontstaat bij stilstaan condens boven de vloeistofspiegel. De condens zet zich af aan de binnenkant van de tank, dit is een natuurlijk proces. Als je de camper in de winterstalling plaatst, vul dan de dieseltank helemaal af. Dit voorkomt condensvorming en verhindert daardoor roestvorming in de tank.

Het is erg vervelend als je op een verijsde plek staat en het wiel van de camper slaat door. Neem daarom in de winter een klein emmertje hout as mee. Mocht er een probleem zijn met een doorslaand wiel, strooi dan de as zo goed mogelijk op het wiel en in de rijrichting er voor. Hout as uit de kachel leent zich er prima voor en weegt bijna niets en is super stroef op ijs.

De watertank en leidingen kunnen als volgt schoongemaakt worden:Laat de tank leeglopen en sluit hem daarna weer af gooi enkele liters heet water in de tank vergezeld door enkele tabletten Steradent. Maak met een afwasborstel de tank aan de binnenkant goed schoon en laat elke kraan stromen totdat er roze water uitkomt. Sluit daarna de kraan en laat het een dag staan en spoel daarna goed door met schoon water.

Als u 's winters gereden heeft komen de banden toch nog op temperatuur. Bij het op de blokken rijden van de camper geeft de band warmte door aan het blok. Vervolgens gaat deze schuiven indien de band er tegenaan drukt. In extreme gevallen schuift het blok met camper en al. Dit kun je voorkomen door matjes aan voorkant van de blokken te bevestigen. Het wiel druk op het matje en houdt daarmee ook het blok vast.

 

's Winters kunnen ruitenwissers beschadigen als ze los gemaakt worden van de ruit. Zomers komt dit ook wel eens voor als de Camper in de volle zon staat. Er ontstaan dan oneffenheden, die bij regenweer voor strepen zorgen Het beschadigen kan makkelijk voorkomen worden door de armen van de wissers te ondersteunen met een kurk.

Krassen op de plastic ramen kunnen verwijderd worden met koperpoets. Dit gaat vrij makkelijk, insmeren met koperpoets, iets laten drogen en poetsen met een oud t-shirt of een theedoek.(in ieder geval katoen, geen synthetische stoffen) Flink poetsen dwars over de kras en daarna in de lengte. Het gebied rondom de kras ook licht meenemen. Opwrijven met een schone doge doek. Eventueel herhalen tot het gewenste resultaat.

De meeste campers hebben een behoorlijke opening in de grill. Dat is goed voor het aanzuigen van koele lucht. Echter er kunnen ook flinke stenen door heen waardoor de radiator of de condensor van de airco behoorlijke schade kan oplopen.Het repareren is een dure aangelegenheid terwijl het plaatsen van racegaas / gootgaas  dit eenvoudig kan voorkomen.

De meeste camperaars tanken schoonwater en douchen onderweg. Het klinkt wellicht wat vreemd maar als je douched bij het water tappunt kun je onbeperkt water gebruiken. Eventueel kun je de slang in de tank laten hangen. Daarna bijvullen en het grijze water lozen. Je kan dan fris, en voorzien van een volle verswatertank en met een lege vuilwatertank verder reizen.

Door de boiler op 60 graden te zetten voorkomt u legionella. De meeste camperaars vinden deze hogere temperatuur zonde van het gas, maar uw gezondheid is veel meer waard. Kijk voor meer informatie bij http://www.legionella.nl

 

Boven de 4,5 bar zijn stalen ventielen verplicht. Bij de APK keuring wordt dit nog weleens vergeten. Maar bij elke camper adviseren we sowieso stalen ventielen te plaatsen. Deze investering is slechts een paar euro.

Een mat over de gladde aluminium trede van de opstap voorkomt het uitglijden, en zorgt voor schone voeten voordat u binnen stapt. Een opmaat geknipte droogloopmat voldoet prima. Een paar zeilringen erin en vastzetten met een tuinstoelveer of elastiek. Een mat met rubberen ringen kunt u ook gebruiken. Aan deze kunt door de buitenste ringen trekbandjes bevestigen.

Een scheut schoonmaakazijn met eventueel een geurtje (of kneepje afwasmiddel) in de wc tank zorgt ervoor dat de fecaliën in de tank niet stinken en dat de tank schoner wordt. Voor de winter er een scheut schoonmaakazijn met wat water er in laten staan voor de frisse geur. Voordien goed spoelen met allesreiniger, zo wordt de tank prima schoon. U kunt ook de sluiting ook iets open laten staan zodat hij niet vastplakt. 

Zomers wil de thermostaat van de koelkast wel eens te hoog staan. De condensor van de koelkast kan dan zijn warmte niet snel genoeg kwijt. Goede trek door een rooster te verwijderen of een ventilator helpt. De thermostaat van de koelkast gewoon wat lager zetten helpt het best. 

De verplichting tot het voeren van een NL-sticker binnen de EU-landen is vervallen omdat het landenteken al in de nieuwe kentekenplaten is opgenomen. Overigens is deze afspraak slechts geldend binnen de EU. Daarbuiten is nog steeds die goeie ouwe witte ovale plaat nodig van voorgeschreven afmeting en zonder vlaggetjes of andere versieringen. Als het voorgeschreven kenteken met nationaliteitsletter onzichtbaar wordt door plaatsing van bv.een fietsendrager eist ieder land ! plaatsing van een extra kentekenplaat. Echter de witte kentekenplaten op een fietsendrager hebben geen landaanduiding en daarom moet je nog wel de NL-sticker plakken.

In de periode dat de camper niet gebruikt wordt, kunt u twee afwasbakken gevuld met kattegrit in de camper zetten. Dit voorkomt vochtproblemen. Je hoeft dus geen chemicalieen te gebruiken. Nadien kunnen ze voor de kat gebruikt worden of even extra drogen en de volgende keer weer opnieuwgebruikt worden.

Doordat een camper tijdens het rijden lucht verplaatst ontstaat er rondom de camper vacuüm. Dat vacuüm zorgt er voor dat lucht uit de camper gezogen wordt. Ook aan de afvalwatertank wordt gezogen, en dat ruik je direct als putlucht. Plaats afvoerstopjes in de wasbak, gootsteen en douche, en de putlucht blijft in de tank.

lpgaansluitinglpgstofdopVeel camperaars hebben een LPG-Dampgastank. Deze tanks hebben een vulopening waarin stof en vuil kan komen.Een 1/2" afsluitdop van een CV-Radiator / Kraan heeft dezelfde draad en past precies in deze opening. Draai deze er handvast in zodat er geen vuil meer in kan komen.De afsluitdoppen zijn verkrijgbaar in de bouwmarkt.

Wanneer u na de winterstop een prettige geur in de camper wil hebben. Plaats dan na het schoonmaken en luchten op het moment van in de stalling plaatsen een luchtverfrisser van bv Lavendel in de camper. Het luchtje kan dan de hele tijd doordringen en voorkomt het muf worden en zorgt ervoor dat zelfs de honden geurtjes niet meer te ruiken zijn.

's Winters waait er een koude wind onder de motorkap van uw camper. Via de blowerbak koelt deze het dashboard. Het scheelt een heel stuk indien u de de luchtregelknop op binnen circulatie zet.

Ons bereikte weer eens een klacht over niet juist afgevulde gasflessen, 4 kilo gas in plaats van 13 kilo. Dit terwijl de fles wel verzegeld was. Ook dit geval vond plaats in Spanje. Een goed gevulde fles is redelijk zwaar, maar wat te doen bij twijfel? Op de flessen zelf behoort het netto gewicht van de verpakking te staan. Daar komen de kilo's gas bij op. Je kunt in principe zelf het gewicht controleren. En Unster weegschaal is klein en handig. Gewoon de fles aan de haak hangen en het gewicht aflezen.

De 25 kilo Unsters zijn vanaf circa € 5,65 te koop. Met een Unster kunt u zelf ook makkelijk wegen hoeveel gas u nog in een gebruikte fles heeft.

Circa gewichten van flessen zijn:
staal klein 5 kg + 7 kg gas;
staal groot 11 kg + 13,2 kg gas;
aluminium groot 5,4 kg + 11 kg gas;
kunststof groot 6,7 kg + 10 kg gas.

In Italië en Spanje moet alles, wat buiten de camper uisteekt, zoals fietsenrekken (ook ongebruikt!), Bagagerek e.d., worden gemarkeerd met een waarschuwingsbord. In een het verenigd Europa is zoiets weer net niet uniform geregeld. In Italië, is dit bord vierkant en draagt vijf rode en vier witte diagonale strepen. De Spaanse versie heeft drie witte en drie rode strepen. Beide panelen zijn 50 bij 50 centimeter. De aluminium panelen zijn te koop bij de campinghandel / Camperdealers en kosten tussen de 20 en 40 euro. Beide landen beboeten zonder waarschuwing.
Onduidelijk is het gebruik van een scooterdrager met kentekenplaat en achterlichten.Het zou logisch zijn dat dit geldt als formele verlenging van je camper, maar zien de Italianen en de Spanjaarden dit officieel ook zo?

Vulpijp80Voor het vullen van de watertank met een emmer of een gieter is vrij eenvoudig een hulpstuk te maken. De kniebocht, meestal 80mm, van een hemelwaterafvoer (regenpijp) past namelijk precies in de opening van uw watertankslot. Je kan makkelijk water vanuit de emmer of gieter ineens in de opening gieten zonder te knoeien. Bovendien loopt het water vrij snel weg de tank in.

Sinds de Franse regering begin dit jaar een nieuwe wetgeving heeft gepubliceerd welke elk apparaat met vaste en mobiele flitsermeldingen verbiedt, is er veel onzekerheid over het gebruik van TomTom-devices in Frankrijk. Als de service TomTom Flitsers op je navigatiesysteem is geïnstalleerd en je blijft hiervan in Frankrijk gebruikmaken, riskeer je een bekeuring van maximaal € 1.500,-. Keuze TomTom laat nu officieel weten hoe je er voor zorgt dat haar navigatieapparaten voldoen aan de Franse wetgeving. Daarbij heb je de keuze om of de flitsers handmatig uit te schakelen, of een aangepaste set flitsers te installeren waarbij de flitsers voor Frankrijk van je navigatiesysteem worden verwijderd. Meer details over beide methodes vind je op de TomTom-website.

Voor een afgebroken sleutel hebben we de volgende tip die, 9 van de 10 keer lukt.

Neem een figuurzaagje en zorg dat de tanden op trekken staat ...Knip het gladde opspan gedeelte er af en steek het zaagje langs de sleutel. Draai vervolgens het zaagje zoveel mogelijk tegen de sleutel aan met behulp van een tangetje .Even rommelen en je trekt hem er zo uit ..